Svar: Nedtrapning af flaske
6. februar 2020
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Hvor dejligt at høre, at det går bedre med at få lillepigen til at spise :)
Det lyder som en god idé at fjerne flasken tidlig morgen. De fleste børn vil i 8-9 måneders alderen trives med 3 flasker i døgnet, og jeg anbefaler, at det netop er flasken tidlig morgen, som fjernes. Den påvirker naturligt indtaget af morgenmad, præcis som du skriver. De tre flasker som bibeholdes ligger derfor rigtig fint før middagslur, aften og sen aften.
Din datter drikker ikke store mængder, men hvis hun får mindst 400 ml MME dagligt, så dækkes hendes behov for mælk/kalk osv. fint - og du skal naturligt bibeholde mme i grød og mos indtil hun er 12 måneder gammel.
Du kan trappe ud af flasken ved at tilbyde hende mindre og mindre, så hun til sidst vænnes til slet ikke at skulle drikke mælk på dette tidspunkt. Det vil sige, at hvis hun plejer at drikke 110 ml, så kan du skrue ned til 100, 80, 60 - og så kan hun stoppe helt. Det kan dog også sagtens være, at du skal forsøge helt at undvære flasken, og se om hun kan det, netop fordi flasken i forvejen ikke er så stor. Det er en stor fordel, det ville naturligt være sværere at undvære f.eks. 200 ml, hvis hun var vant til at drikke dette :)
Det kan nogle gange også være en god idé at indføre en godnatgrød om aftenen, som en fast del af hendes putteritual. Netop i 8-9 måneders alderen begynder mange børn at spise mad med mere bid og de vil gerne spise mere og mere selv. mange børn lukker munden for skeen i løbet af dagen og det betyder, at de ikke altid spiser helt nok - så de faktisk er ekstra sultne, når de skal i seng. Derfor har mange børn i denne alder glæde af at få et godnatmåltid før sengetid. Det kan være en grød, det kan også blot være en banan, hvis hun ikke har stor appetit på dette tidspunkt. Godnatmåltidet bør lægges adskilt fra aftensmaden, gerne med et bad imellem.
Det vil sige, at en aftenrytme kunne se således ud:
Aften 18: Mere og mere familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Mad med mere bid, stadig mad i hånden, som hun kan gumle på selv og også stadig mos :) Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med lidt creme osv. og gøres klar til natten.
Tilbydes en godnatgrød eller en banan kl ca 19.. får derefter børstet tænder...
Flaske og puttes til natten ca 19.30
Sen aften 23: Drømmeflaske
Når dette er sagt, så er det dog bedre, at jeres datter bibeholder en flaske om aftenen, hvis hun på grund af godnatmåltidet kan tænkes at ville springe mælken helt over. Da hun ikke er ældre end hun er, er det vigtigt, at hun stadig får sin mælk og som nævnt gerne når op på mindst 400 ml mme i døgnet. Godnatmåltidet kan altså forsøges for at se, om det kan hjælpe hende til bedre at undvære flasken tidlig morgen, men det må ikke erstatte de nuværende to flasker om aftenen, så er det bedre at hun lige nu får sine flasker :)
Når og hvis hun vågner om morgenen, så prøv om du kan hjælpe hende med stillingskift, en beroligende hånd, kærtegn. Hun er i separationsfasen nu og det betyder, at hun kan sove meget uroligt. Det er ikke nødvendigvis tegn på, at hun har brug for flaske om morgenen, men hun kan godt have behov for din hjælp til at blive puttet igen og også have behov for at mærke dig, mærke at du er der :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske